تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 

بسم الله

سلام

يسئلونک عن الاهله ... نمونه اي از اتصال و ترتيب آيات در سوره بقره

در آيه 189 سوره بقره فرموده است : يسئلونک عن الاهله قل هي مواقيت للناس و الحج و ليس البر بان تاتوا البيوت من ظهورها و لکن البر من اتقي و اتوا البيوت من ابوابها و اتقوا الله لعلکم تفلحون

نقل شده است که افراد ساکن در مکه پس از بستن احرام و رفتن به زيارت جهت احترام به خانه خدا اگر مشکلي براي آنها پيش مي آمد و ميخواستند به خانه اشان سر بزنند از در اصلي وارد نمي شدند از در پشتي يا از پشت منزل وارد مي شدند.

حالا از سر احترام يا سادگي يا عوام فريبي و يا مخلوطي از آنها تحت عنوان سنت آبا و اجدادي.

بعضي گفته اند منظور آيه تذکر به رعايت راه معقول و زمان مناسب براي هر کاري است.

خوب حالا اين تذکر چرا در اين سوره و در اين محل آمده است؟ ارتباط آن با آيات قبل و بعد چگونه است؟

ارتباط اين آيه مخصوصا با آيه قبلي کمتر ديده شده است.آيه قبلي اين چنين فرموده است:

وَ لَا تَأْكلُُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَ تُدْلُواْ بِهَا إِلىَ الحُْكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْاثْمِ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ(188)

خلاصه معناي آيه 188 اين است که بعضي افراد متمول و فاسد با تباني و رشوه دادن به حکام فاسد قسمتي از اموال مردم را تصاحب ميکردند خودشان هم ميدانستند که در حقيقت دزدي ميکنند و آن مال متعلق به آنها نيست.اين فتنه اي است که مفسدين دارند و فتنه از قتل بزرگتر است.

خوب اين روش باطل در خوردن مال شبيه به روش دزدان در دزدي از خانه ديگران نيست؟

دزدان باصطلاح از در وارد نمي شوند. آن روش ورود به خانه از پشت خانه يادآور اين چنين واقعه و کار حرامي نيز هست.

در محترمانه ترين وضعيت امروزي بعضي مديران حقوق خود را حتي الامکان از کارمندان کتمان ميکنند.

ارتباط و اشاره ضمني ديگري که در اين آيه ميباشد اينستکه مردم براي مقابله با اين فتنه مفسدين اوقاتي (از مواقيت) را صبر ميکنند تا اينکه قيام ميکنند و همگي بيرون ميريزند و در حج اکبر نداي برائت سر ميدهند و مفسدين را ميکشند و يا از مکه اخراج ميکنند.(در سوره 9 – سوره توبه اين برائت و قيام آشکارا اعلام ميشود.در سوره بقره مقدمات و تذکرات است)

آيات قبلي و بعدي به زيبايي هر چه تمام مرتبط ميشوند. غضب الهي از مفسدين و خورندگان مال به حرام آشکار است.مال اندوزي و انفاق نکردن همسويي با مفسدين و قتل پنهان ضعيفان و در نهايت نابودي جامعه بدست خودش است.

...وانفقوا في سبيل الله و لا تلقوا بايديکم الي التهلکه و احسنوا ان الله يحب المحسنين...آيه 195 بقره.

والسلام