سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 158190

  بازدید امروز : 5

  بازدید دیروز : 18

نجم الدین علامه حسن حسن زاده آملی

 
 
نویسنده: مهدی نوروزی ::: دوشنبه 87/7/1::: ساعت 2:41 صبح

کدام علم حجاب است
 سخن در این بود که قرآن کریم به هیئت طبیعى و فطرى و صورت عادى عربى مبین ، بدون به کار بردن هیچ گونه اصطلاحات صناعات علوم ، طورى نازل شده است تا کسى در کنار این سفره الهى بى طعمه نماند، خداوند سبحان فرمود: و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه ،
و خود همین اصطلاحات آکنده حجاب قلب است ، چه اینکه الامر کماهو لا یتجلى الا فى القلب المجلو الفارغ عن النقوش ‍ . و یک وجه معنى آنکه گفته اند: العلم حجاب الله الاکبر همین است بخصوص اگر خود این اصطلاحات متراکم منظور اصلى دارنده آنها باشد، و به کلام شیخ اجل ابن سینا در فصل پنجم از نمط مقامات العارفین از کتاب اشارات : العارف یرید الحق الاول لالشى غیره و لا یوثر شیئا على عرفانه ، و کاملتر از آن ، در فصل بیستم آن فرماید:   عارف خواهان حق اول است نه براى چیزى جز او، و هیچ چیز را بر شناخت وى بر نمى گزیند، و در دوم گوید هر کس عرفان را براى عرفان برگزیند یعنى شناخت را براى شناخت برگزیند، قائل به ثانى شده است ، یعنى مشرک است که دویى گفته است و دوبین است ؛ و هر کس ‍ عرفان را یافت که گویى آن را نیافت بلکه معروف را، یعنى حق اول ، را یافت ، اینچنین کس خوض در لجه وصول نموده است .


لجه وسط و دل دریا را گویند. و این اصطلاحات انباشته به نام علم است که رهزن است ، نه آن علمى که لسان نبوت فرموده است : العلم نور یقذفه الله فى قلب من یشاء . و همین علم رهزن است که فرموده اند تیغ در کف زنگى مست افتد آن نکند که علم در دست ناکس کند.  نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا .
دفتر دل ، که یکى از آثار منظوم راقم است ، در این مقام گوید:

علوم اصطلاحى نعمت اوست                       ولى بى سوز عشقش نقمت اوست 
 ترا انبار الفاظ و عبارات                               چه حاصل مى دهد غیر خسارات

چو نبود نور علم یقذف الله                           چه انبارى ز الفاظ و چه از کاه

گل اندامى و جانت گند نازار                          ز بوى گند ناخلقى در آزار

بکن از بیخ و از بن گند نارا                            مرنجان اینهمه خلق خدا را 

گمانت اینکه با خرج عبارات                          بکر و فر و ایماء و اشارات

سوار رفرفستى و براقى                              ورم کردى و پندارى که چاقى 

بدرآ خواجه از کبر و ریائى                                گدائى کن که یابى کبریائى 

در این درگه دل بشکسته باید                          تن خسته دهان بسته باید  

صاحب فصوص الحکم در فص عزیرى آن گوید:
 چون علوم انبیاء - صلوات الله علیهم - از وحى خاص الهى ماخوذ است ، قلوب ایشان از نظر عقلى ساذج است ، یعنى ساده و بى رنگ از آن است ؛ چه آنان عالم اند که عقل از راه نظر فکرى قاصر از ادراک امور آنچنانکه هستند مى باشد.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


نجم الدین علامه حسن حسن زاده آملی

مهدی نوروزی
آقای حسن زاده را کسی نشناخت جز امام زمان و راهی را که حسن زاده در پیش دارد خاک آن توتیای چشم طباطبایی. (علامه طباطبایی)
 

حضور و غیاب

 

آوای آشنا

 

بایگانی

 

اشتراک